7040111704 |
Gestió positiva de les relacions i el conflicte a l'aula i al centre educatiu |
2017-2018 |
Assessorament. Secundària en general |
|
|
|
17/10/2017 - 3/4/2018 (30 hores) de 17:30h a 20:00h |
|
INS Ernest Lluch i Martí |
|
av. del Castell, s/n (Cunit)  |
|
|
Format |
Presencial |
Organització |
Servei Educatiu Baix Penedès
|
| |
|
|
| |
Inscripció |
12/09/2017 - 26/09/2017 . Activitat restringida |
|
|
Descripció i Metodologia: |
En els últims anys s'ha fet evident que les intervencions parcel·lades i únicament reactives a les situacions de conflicte no funcionen per generar canvis sostenibles i donar una resposta positiva a la gestió de la convivència al centre educatiu. Per aquest motiu es fa necessària una aproximació global que inclogui elements proactius (revisió d'elements estructurals, adquisició de competències emocionals, relacionals, habilitats de comunicació i noves metodologies de gestió de les relacions i el conflicte) i, també, elements reactius (estratègies de resolució: mediació, cercles, mètodes específics), i la seva incorporació en el currículum i en la formació del professorat.
METODOLOGIA:
- Socioafectiva, activa i participativa.
- Utilització de materials audiovisuals i estudi de casos amb Role-playing.
|
| |
Objectius |
1. Reflexionar sobre la gestió de les relacions i el conflicte a l'aula i al centre.
2. Introduir els conceptes bàsics de l'enfocament restauratiu i les seves pràctiques tant a nivell proactiu com reactiu.
3. Presentar i desenvolupar el "Temps de cercle" com a metodologia d'aula.
4. Fomentar el desenvolupament de competències per a:
a. La gestió positiva de les emocions, les relacions i el conflicte.
b. Utilitzar les preguntes i el llenguatge restauratiu i eines de comunicació positiva (escolta activa, empatia, comunicació no violenta).
5. Identificar els diferents tipus de pràctiques reactives i el seu ús (mediació i cercles restauratius).
6. Promoure la transferència dels aprenentatges a l'aula i al centre per a: la gestió de les relacions, el conflicte, la revisió de les NOFC i l'elaboració del projecte de convivència (per al treball autònom).
|
| |
Continguts |
PROGRAMA:
A. Enfocament restauratiu: fonaments i orígens.
A1. Pràctiques restauratives: proactives i reactives.
B. Del model punitiu de gestió de la convivència al model restauratiu. Conceptes clau.
C. Estratègies proactives:
C1. Temps de cercle: fases i implementació.
C2. Els cinc principis bàsics i les seves preguntes. Del model punitiu al model restauratiu.
C3. Gestió de les emocions i de les relacions.
C4.Elements clau de comunicació.
C4.1. Comunicació assertiva.
C4.2. Empatia.
C4.3. Escolta activa.
D. Introducció de les pràctiques reactives: mediació i cercles.
E. Elements a tenir en compte per a la transferència a l'aula i al centre.
|
| |
Observacions |
Consta de 20 h amb formadora (8 sessions de 2'5 h) i 10 h de treball autònom al centre, individual o col·lectiu, destinat a fer les tasques planificades en relació amb l’aprofitament i la transferència immediata.
|
| |
Formador/a |
Mònica Albertí i Cortés
|
| |
Avaluació |
- Satisfacció de les persones assistents i de l’equip directiu en relació amb el disseny i el desenvolupament de l’activitat formativa.
- Aprofitament i transferència immediata a la pràctica docent d’aspectes relacionats amb els continguts de l’activitat formativa.
- Definició de línies de treball a seguir per consolidar l’aplicació de la formació rebuda a la pràctica docent.
|
| |
Requisits de certificació |
- Assistència a un mínim del 80% de les hores presencials de formació.
- Lliurament dels requisits establerts per la persona formadora, amb l’avaluació positiva de les tasques individuals i grupals en relació amb l’aprofitament i la transferència immediata.
- D’acord amb el document de valoració final del centre i l’informe de seguiment dels serveis educatius amb el vistiplau de l’inspector/a del centre.
|
| |
Persones destinatàries |
Professorat de l'Institut Ernest Lluch i Martín, de Cunit.
|
| |
E-mail |
crp-baixpenedes@xtec.cat
|
| |
|
|
Calendari |
Sessió 1 |
dimarts |
17/10/2017 |
1730 |
2000 |
Sessió 2 |
dimarts |
14/11/2017 |
1730 |
2000 |
Sessió 3 |
dimarts |
21/11/2017 |
1730 |
2000 |
Sessió 4 |
dimarts |
28/11/2017 |
1730 |
2000 |
Sessió 5 |
dimarts |
19/12/2017 |
1730 |
2000 |
Sessió 6 |
dimarts |
16/01/2018 |
1730 |
2000 |
Sessió 7 |
dimarts |
06/02/2018 |
1730 |
2000 |
Sessió 8 |
dimarts |
03/04/2018 |
1730 |
2000 |
|
| |