Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
7040111704   Gestió positiva de les relacions i el conflicte a l'aula i al centre educatiu
2017-2018   Assessorament. Secundària en general
  
   17/10/2017 - 3/4/2018 (30 hores) de 17:30h a 20:00h
   INS Ernest Lluch i Martí
   av. del Castell, s/n (Cunit) 
  
Format   Presencial
Organització   Servei Educatiu Baix Penedès
  
  
  
Inscripció   12/09/2017 - 26/09/2017 . Activitat restringida
  
Descripció i   Metodologia:   En els últims anys s'ha fet evident que les intervencions parcel·lades i únicament reactives a les situacions de conflicte no funcionen per generar canvis sostenibles i donar una resposta positiva a la gestió de la convivència al centre educatiu. Per aquest motiu es fa necessària una aproximació global que inclogui elements proactius (revisió d'elements estructurals, adquisició de competències emocionals, relacionals, habilitats de comunicació i noves metodologies de gestió de les relacions i el conflicte) i, també, elements reactius (estratègies de resolució: mediació, cercles, mètodes específics), i la seva incorporació en el currículum i en la formació del professorat.
METODOLOGIA:
- Socioafectiva, activa i participativa.
- Utilització de materials audiovisuals i estudi de casos amb Role-playing.
  
Objectius   1. Reflexionar sobre la gestió de les relacions i el conflicte a l'aula i al centre.
2. Introduir els conceptes bàsics de l'enfocament restauratiu i les seves pràctiques tant a nivell proactiu com reactiu.
3. Presentar i desenvolupar el "Temps de cercle" com a metodologia d'aula.
4. Fomentar el desenvolupament de competències per a:
a. La gestió positiva de les emocions, les relacions i el conflicte.
b. Utilitzar les preguntes i el llenguatge restauratiu i eines de comunicació positiva (escolta activa, empatia, comunicació no violenta).
5. Identificar els diferents tipus de pràctiques reactives i el seu ús (mediació i cercles restauratius).
6. Promoure la transferència dels aprenentatges a l'aula i al centre per a: la gestió de les relacions, el conflicte, la revisió de les NOFC i l'elaboració del projecte de convivència (per al treball autònom).
  
Continguts   PROGRAMA:
A. Enfocament restauratiu: fonaments i orígens.
A1. Pràctiques restauratives: proactives i reactives.

B. Del model punitiu de gestió de la convivència al model restauratiu. Conceptes clau.

C. Estratègies proactives:
C1. Temps de cercle: fases i implementació.
C2. Els cinc principis bàsics i les seves preguntes. Del model punitiu al model restauratiu.
C3. Gestió de les emocions i de les relacions.
C4.Elements clau de comunicació.
C4.1. Comunicació assertiva.
C4.2. Empatia.
C4.3. Escolta activa.

D. Introducció de les pràctiques reactives: mediació i cercles.

E. Elements a tenir en compte per a la transferència a l'aula i al centre.
  
Observacions   Consta de 20 h amb formadora (8 sessions de 2'5 h) i 10 h de treball autònom al centre, individual o col·lectiu, destinat a fer les tasques planificades en relació amb l’aprofitament i la transferència immediata.
  
Formador/a   Mònica Albertí i Cortés
  
Avaluació   - Satisfacció de les persones assistents i de l’equip directiu en relació amb el disseny i el desenvolupament de l’activitat formativa.
- Aprofitament i transferència immediata a la pràctica docent d’aspectes relacionats amb els continguts de l’activitat formativa.
- Definició de línies de treball a seguir per consolidar l’aplicació de la formació rebuda a la pràctica docent.
  
Requisits de  certificació   - Assistència a un mínim del 80% de les hores presencials de formació.
- Lliurament dels requisits establerts per la persona formadora, amb l’avaluació positiva de les tasques individuals i grupals en relació amb l’aprofitament i la transferència immediata.
- D’acord amb el document de valoració final del centre i l’informe de seguiment dels serveis educatius amb el vistiplau de l’inspector/a del centre.
  
Persones  destinatàries   Professorat de l'Institut Ernest Lluch i Martín, de Cunit.
  
E-mail   crp-baixpenedes@xtec.cat
  
  
Calendari  
 Sessió 1   dimarts   17/10/2017   1730   2000 
 Sessió 2   dimarts   14/11/2017   1730   2000 
 Sessió 3   dimarts   21/11/2017   1730   2000 
 Sessió 4   dimarts   28/11/2017   1730   2000 
 Sessió 5   dimarts   19/12/2017   1730   2000 
 Sessió 6   dimarts   16/01/2018   1730   2000 
 Sessió 7   dimarts   06/02/2018   1730   2000 
 Sessió 8   dimarts   03/04/2018   1730   2000 
  


Generalitat de Catalunya
Departament d'Educació
Pla de formació permanent